zondag 13 augustus 2017

De mastering van mijn CD + de eerste geluidsfragmenten

Inmiddels heb ik 2 uitgebreide master-sessies achter de rug. Dit is gedaan onder leiding van Peter Brussee van Q Point. Leuk om te weten is dat hij in het voormalig AVRO-gebouw in Hilversum zit. Bij het masteren maak je de audio klaar voor verwerking op een CD. Een van de belangrijkste dingen is het zorgen dat de volumes van de liedjes gelijkmatig zijn. Dit 'levellen' was in dit geval best een lastig ding. Ik heb ervoor gekozen nauwelijks tot geen compressie toe te passen waardoor zachte passages op de CD echt zacht zijn en harde passages echt hard. Veel opnames worden gecomprimeerd waardoor bijna alles uiteindelijk op 1 volume klinkt. Ik wilde dit niet omdat voor mij de registratie zoveel mogelijk moet weergeven wat je live in de kerk zou meemaken. Dit wordt bij klassieke CD's ook vaak zo gedaan.



Een ander belangrijk proces is het bepalen van de pauzes tussen de nummers. Je zult bij beluistering van mijn CD zien dat het 1e liedjes niet direct na indrukken van 'Play' begint. Vervolgens zal bij overgang van liedje 1 naar 2 er een korte pauze zijn. Dit alles om het overgaan van de ene sfeer in de andere niet te abrupt te laten verlopen. Aangezien mijn CD vrij dromerig en meditatief van aard is was dit wel een belangrijke stap in het master-proces. Het is hierbij zo dat je zoveel mogelijk op je gevoel moet afgaan en uiteraard de ervaring van Peter aangezien hij natuurlijk de expert is op dit gebied.



Verder kun je bij het masteren nog wat aan de 'equalizing' doen. Je kijkt dus naar hoeveel bas, midden en hoog er in het geluid zit. Je wilt, ondanks dat er verschillende instrumenten op de CD gebruikt zijn, toch dat de verschillende tracks qua geluidsbeeld goed bij elkaar passen. We hebben voor met name de akoestische gitaar met metalen snaren wat kleine aanpassingen gedaan omdat die in eerste instantie wat dof klonk.
En als laatste waren er nog kleine probleempjes zoals tikjes, bijgeluiden van buiten de kerk en andere bijgeluiden die we (waar nodig) nog hebben kunnen 'wegpoetsen'.
Dan wordt het nu tijd voor de fragmenten! Hieronder vind je van 10 tracks fragmenten die in elkaar overvloeien. Op de uiteindelijke CD komen nog 2 extra bonus-tracks. Dit doe ik omdat ik vind dat de CD een stukje meerwaarde moet hebben boven spotify en iTunes. Uiteraard is het hoesontwerp met liner notes al een meerwaarde die alleen een fysieke CD bied. Maar dat is de volgende stap die ik moet nemen! Voor nu, veel luisterplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen