zondag 28 mei 2017

Het mixen en editen van mijn CD en een paar lastige probleempjes

 Afgelopen vrijdag heb ik met Han Nuijten stap 2 gezet in het toewerken naar de CD. We hebben de opnames ge-edit en gemixt.
 Editen betekent zoveel als knippen en plakken. We hebben uiteindelijk 16 nummers opgenomen. Van die liedjes heb ik in de kerk steeds meerdere takes opgenomen. In de meeste gevallen heb ik van meerdere takes 1 versie samengesteld. In het geval van 1 nummer heb ik de te gebruiken take ingekort (improvisatie eruitgehaald). Er was ook een take waarbij tijdens het einde van het nummer een vrachtwagen voorbij kwam. In dit geval hebben we het einde (al in de kerk) nog eens opgenomen en dat eraan gekoppeld. Van 6 liedjes heb ik een gehele take onveranderd kunnen gebruiken.
 De volgende stap was het mixen. Dat klinkt gek, mixen van 1 instrument, maar dit was nodig omdat we meerdere microfoons tegelijk gebruikten. De ene microfoon stond dichtbij de gitaar, de andere weer wat verder weg. Per liedje hebben we besloten hoe prominent de zaal in de take te horen was. Voor een langzaam dromerig stuk kun je veel galm gebruiken door de veraf opgestelde microfoons extra in te mixen en voor een wat sneller stuk kun je de directere microfoons de overhand geven. Je zou je kunnen voorstellen dat je bij een live-optreden in de kerk als publiek van plaats verandert naarmate de liedjes sneller/langzamer worden. Bij snelle liedjes dichtbij, bij dromerige stukken veraf. Zou een leuk experiment kunnen zijn voor tijdens het release-concert ;)
 Daarnaast hebben we per type instrument ook aan de klankkleur gewerkt (EQ-en). Bij met name de elektrische gitaar en de metaalsnarig akoestische gitaar was het belangrijk een mooie warme toon te krijgen. Daarnaast heeft Han nog een aantal dingen gedaan, lichte compressie, wat kunstmatige galm en allerlei dingen die mij ontgaan zijn maar dat is Han's specialisme, da's geheim en daar kan ik natuurlijk ook niet teveel over verklappen ;)

 We hebben tijdens de opnames vogels (oa een duif en allerhande gezellige zangvogeltjes) en een regenbui (met name via de ruiten van de kerk) gehoord. Uiteraard hebben we daar zoveel mogelijk al tijdens de opnames 'omheengewerkt'. Tot onze blijdschap hebben we hier tijdens het editen/mixen nauwelijks last van gehad . Het geluid van een vrachtwagen hebben we zoals eerder beschreven kunnen wegwerken met een knip- en plak-actie. Ook de klikjes van effectpedalen hebben we met behulp van dekens en een tapijt heel mooi van de opname af weten te houden (of liever: ze staan er wel op maar zijn nauwelijks hoorbaar.) Dat is het voordeel van vooruitdenken in zo'n opnameproces.
 Opmerkelijk was wel dat we tijdens het afluisteren toch een eigenaardig bijgeluid hoorden in de elektrische gitaar. Dit op een aantal takes. (Voor de kenners: Het lijkt samen te gaan met de keuze van elementen op de elektrische gitaar; bij keuze van het brugelement op zowel tele als strat en bij tegelijkertijd brug- en midden-element van de strat treedt het probleem op. Het gebeurt bij het aanslaan van een specifiek groepje noten oa. rond het gebiedje C5 t/m Eb5 maar dan pas wanneer het vrij hard is en er gelijktijdig in het basregister wat klinkt). Het klinkt als een soort resonantie. Bijvoorbeeld een handvat van de versterker wat meetrilt ofzo. Maar het gekke is dat ik het destijds in de kerk niet gehoord heb.. Uiteraard hebben we al een en ander gedaan om het zoveel mogelijk weg te werken.

Fotografie: Paul Brouns
 
Het resultaat van ons werk ben ik momenteel aan het beluisteren en mocht me nog iets opvallen wat niet goed klinkt/werkt dan kunnen we eventueel nog even eea aanpassen. Zo niet dan is de vervolgstap de mastering. De eerder genoemde bijgeluiden kunnen dan wellicht nog aangepakt worden. Tevens maak ik dan de keuze welke tracks voor het album gebruikt worden. Dan worden de opnames klaargemaakt voor distributie via CD/iTunes en Spotify.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen