woensdag 26 april 2017

Back to basics - CD Opnames in mijn eentje

 Op maandag 24 en dinsdag 25 april heb ik samen met technicus Han Nuijten opnames gemaakt voor een nieuwe CD. Op deze opnames speel ik alleen gitaar. Hooguit gebruik ik een looper (Een effectpedaal om korte opnames van jezelf te maken en herhaardelijk opnieuw te kunnen afspelen. In een lus ofwel loop dus). Ik speel voor mezelf al jaren solo-arrangementen van muziekstukken. Ook ben ik sinds ruim 1,5 jaar bezig met het volgen van lessen klassiek gitaar. Klassiek gitaar wordt voor het grootste deel als solo-instrument gebruikt vanwege het zachte volume. Je speelt tegelijk melodie, bassen, akkoorden etc.. Kortom, het werd tijd om eens wat arrangementen te gaan opnemen. Ik heb een selectie gemaakt van enkele zeer bekende en melodieuze pop- en jazz-composities.

 Voor de opnames zijn we afgereisd naar een kerk in Bunnik (de Oude Dorpskerk). De akoestiek daar leent zich erg goed voor een dergelijke CD. CD's van klassieke gitaristen worden ook dikwijls in een soortgelijke akoestiek opgenomen. Ik maakte gebruik van zowel akoestische als elektrische gitaren dus het was zaak dat ook de elektrische gitaar mooi uit de verf zou komen.

 De kerkzaal is langwerpig van vorm en heeft aan de achterkant mooi afgeschuinde uiteinden. Bovendien is het plafond gebogen (zie evt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tongewelf). De weerkaatsingen van het geluid worden zo heel willekeurig verstrooid. Dit levert een volle nagalm op. De galm is ook gelijkmatig verdeeld over de verschillende frequenties. Soms heeft een ruimte een resonantie frequentie waardoor een bepaalde toon heel prominent naar voren komt. Deze niet. Ook de elektrische gitaar en de akoestische gitaar met metalen snaren klinken in deze ruimte erg warm. Dit ondanks dat deze instrumenten van nature wat scherper van toon zijn.



 Han had een hele reeks microfoons in de ruimte geplaatst. Grofweg waren er 2 opstellingen; een voor de elektrische gitaar en een voor de akoestische gitaar. Door deze manier van werken kunnen we later, tijdens het mixen, een realistisch beeld geven van de ruimtelijkheid die het geluid in de kerk zelf had. Als je erbij nadenkt is dat natuurlijk niet eenvoudig; geluid wat in de kerk van alle kanten naar de toeschouwer toekomt moet uit 2 speakers gaan komen. Bedenk daarbij dat de ruimte waarin die twee speakers staan ook weer zijn eigen effect heeft op de uiteindelijke beleving van de luisteraar en je begrijpt dat ik blij was een vakman als Han erbij te hebben!

 De eerste dag hebben we hoofdzakelijk gewerkt aan stukken op elektrisch gitaar. De versterker stond hierbij lekker hard zodat de kerk mooi gevuld kon worden met geluid. Het is heel fijn om zo te spelen. Ik stel me voor dat dat als organist ook erg kicken moet zijn met alle registers open. Als jazzmusicus houd ik van interactie. Dit ervaar je in een band met je mede-musici maar zo helemaal alleen ben je als het ware in dialoog met de kerk. Ik koos ervoor om beslist niet in de studio op te nemen en achteraf galm toe te voegen maar echt in de kerk dit interactieve spel met de ruimte aan te gaan. De tweede dag hebben we het elektrische deel afgerond en kwamen de akoestische gitaren aan de beurt. Dit alles met een nieuwe microfoonopstelling. Opvallend was vooral het verschil tussen de nylonsnarige en de staalsnarige gitaar. Hoewel staalsnarig veel harder klinkt (vanwege zowel het materiaal snaren als de extra grote klankkast en de bouw hiervan) dan nylonsnarig reageerde de kerk toch heel verschillend op deze twee instrumenten. Daarom heb ik uitgebreid zitten inspelen op de instrumenten om te wennen aan de manier waarop de kerk reageert. Zo tegen 15.00 hadden we voldoende materiaal en heb ik nog wat vrije improvisaties gespeeld.

 Nu is de tijd aangebroken om uit alle takes complete versies samen te stellen. We hebben gedurende de opnames - helaas - toch wat omgevingsgeluiden in de opnames gehad. Ook had ik onderweg last van een brom in een effectpedaal vanwege een verouderde voeding. Dit merkte ik wat te laat. Dit heeft toch een take onbruikbaar gemaakt. Daarnaast zijn er ook takes waar een en ander verkeerd ging of waar simpelweg de juiste inspiratie niet in zat. Gelukkig hebben we veel materiaal opgenomen zodat er wat te kiezen valt.

 Ik zal gaandeweg de ontwikkelingen nog meer blogjes schrijven over het verdere verloop. Tot lezens.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen